Jaunumi

Pašvaldību savienība pieprasa finansējumu pašvaldību ceļiem un ielām vismaz 2009.gada līmenī

2010-05-20

17.maijā Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) Ministru prezidentam Valdim Dombrovskim, satiksmes ministram Kasparam Gerhardam un Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas komisijai nosūtīja vēstuli, kurā pieprasa nodrošināt pašvaldību autoceļiem un ielām finansējumu vismaz 2009.gada līmenī. LPS norāda, ka pašreizējais finansējums ir 2003.gada līmenī un pašvaldības kā autoceļu un ielu uzturētāji vairs nespēj garantēt sabiedrībai drošus un pieejamus sabiedriskā transporta pakalpojumus un pārvietošanās iespējas.

17.maija vēstulē LPS aicina:
-    Nopietni izvērtēt, vai radušies zaudējumi tautsaimniecībā saistībā ar autoceļu kritisko stāvokli (vairāk nekā 30% valsts autoceļu ir sabrukuši) ir samērīgi ar neadekvāti mazo finansējumu autoceļu nozarē un formālo ietaupījumu valsts budžetā;
-    Rast iespēju piesaistīt ES finansējumu valsts vietējo ceļu sakārtošanai. Sakarā ar to, ka ir pārtraukts finansējums valsts vietējiem autoceļiem no tiem sabrukuši jau 32,8%;

Vēstulē LPS atgādina, ka, pamatojoties uz Ministru prezidenta 2010. gada 9. februāra rezolūciju, tika izveidota darba grupa, kurā Satiksmes ministrijai kopīgi ar Iekšlietu ministriju, Novadu apvienības valdi un RAPLM bija jāizvērtē pašvaldībām piešķirtais valsts budžeta finansējums pašvaldību ceļu uzturēšanai un jāinformē Ministru prezidents.

LPS vēstulē norāda, ka 53 pašvaldības šī gada 1.ceturksnī autoceļu un ielu uzturēšanā līdzekļus izlietojušas vairāk nekā iepriekšējā gada 1.ceturksnī, turklāt piešķirto līdzekļu apjoms šogad ir par 28% mazāks nekā pagājušā gadā.

Pamatojoties uz Novadu apvienības valdes priekšlikumiem, LPS jau 12.martā nosūtīja Satiksmes ministrijas darba grupai vēstuli, kurā pieprasīja:
1.    Saskaņā ar Valdības deklarācijā noteikto, atjaunot mērķdotāciju sadales proporciju starp pašvaldībām un valsti 30%:70%, kompensējot pašvaldībām neizmaksāto starpību 5,55 miljonu latu apmērā no valsts budžeta sadaļas „Neparedzētie izdevumi”;
2.    Atjaunot Valsts atbalsta programmu valsts vietējiem ceļiem, šim nolūkam paredzot finansējumu no ES struktūrfondiem;
3.    Sakarā ar kraso finansējuma samazinājumu veikt ES fondu līdzekļu pārdali pašvaldību autoceļu un ielu finansēšanai.

LPS jau 12.marta vēstulē Satiksmes ministrijai norādīja, ka Satiksmes un Finanšu ministrija nav izpildījušas 2009. gada 27. janvāra valdības sēdes protokollēmuma 73.paragrāfa 4. punktu, kas paredzēja iesniegt valdībai informāciju par iespēju veicināt ES fondu līdzekļu novirzīšanu pašvaldību autoceļu un ielu vajadzībām. LPS arī atgādināja, ka salīdzinājumā ar 2008.gadu finansējums pašvaldību autoceļiem un ielām ir samazinājies 3,5 reizes.

Jau 12.marta vēstulē Satiksmes ministrijai LPS norādīja, ka atbilstoši likumam „Par autoceļiem” 2010. gadā mērķdotācijās pašvaldībām būtu jāpiešķir 74,4 miljoni latu.

Diemžēl LPS 12.marta priekšlikumi pienācīgi nav izvērtēti ne darba grupas sēdēs, ne LPS un Satiksmes ministrijas 2010.gada 15.aprīļa sarunās, kur Satiksmes ministrijas un VAS „Latvijas valsts ceļi” pārstāvji atzina, ka šie priekšlikumi neietilpst Satiksmes ministrijas kompetencē un ir izvirzāmi Saeimai un valdībai. LPS šāda nostāja nav pieņemama, jo gan sabiedrībai, gan pašvaldībām ir jāsaņem atbildes uz šādiem jautājumiem:
-    Kāpēc Valsts autoceļu programmai pretēji likumam „Par autoceļiem” tiek atvēlēts tikai 25,9% paredzēto 80% vietā no akcīzes nodokļa naftas produktiem un kādēļ šajā programmā netiek iekļauta transporta nodeva?
-    Vai ir samērīga finansējuma sadale, ja valsts autoceļiem finansējums Valsts autoceļu programmā ir 2,69 tūkstoši lati uz vienu km (t.sk. valsts autoceļu ikdienas uzturēšanai 1,8 tūkstoši latu), bet pašvaldību autoceļiem un ielām 519 lati uz vienu km (t.sk. autoceļu ikdienas uzturēšanai nedaudz vairāk par 400 latiem uz vienu km)? LPS atgādina, ka neviena valsts institūcija nav izvērtējusi finanšu nepieciešamību pašvaldību ielu un autoceļu ikdienas vai periodiskai uzturēšanai.
-    Pēc kādiem principiem tiks aprēķinātas un noteiktas mērķdotācijas pašvaldībām nākamajā gadā, ja finansējums netiek piesaistīts akcīzes nodoklim naftas produktiem un transporta nodevai? Būtībā mērķdotāciju sadale atbilst 2009.gada 2.pusgada faktam, sadalot to pa mēnešiem, un nekādi citi kritēriji vai sadales principi netiek ievēroti, līdz ar to zudis ne tikai tiesiskais pamats VAF programmai, bet arī pamatojums mērķdotāciju sadales kritērijiem un faktiski finansējums pašvaldībām ir nevis mērķdotācija, bet valsts neargumentēts pabalsts autoceļu un ielu uzturēšanai.





ZIŅU ARHĪVS



2019    2018    2017    2016    2015    2014    2013    2012    2011    2010    2009    


PASĀKUMU KALENDĀRS


Tuvākie pasākumi
 



Izstrādāts DirectHit